23. februar 2008

Stolthet og fordom

Der finst berre ein Mr. Darcy for meg...
Eg har tidlegare nemnt opptil fleire gongar kor glad eg er i å både lese og sjå filmati-seringar av Jane Austens bøker. Eg har lese dei fleste av bøkene hennar, og har sett dei fleste filmatiseringane. Men ei bok hadde eg, skammeleg og utruleg nok, ikkje lese, og det var Stolthet og fordom, som attpåtil reknast for å vere av dei beste ho har skrive, om ikkje den beste.

Det blei eit par dagars intens lesing, for sjølv om eg kan historia godt nok etter å ha sett både den glimrande sekstimars BBC-serien fleire gongar, og den nyare amerikanske filmen med Keira Knightley i hovudrolla, er handlinga rett og slett så fengande, at eg hadde vanskar med å legge boka ifrå meg.

Samanlikna med andre Austen-bøker, ser eg heilt klart at dette er ei av dei beste. Eg liker også Emma veldig godt, Fornuft og følelse, så klart, samt Overtalelse. Mansfield Park vart eg derimot ikkje like begeistra for, ei heller Northanger Abbey, som eg riktignok kun har sett på film.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis det er BBC-versjonen av Northanger Abbey du har sett kan jeg bare si én ting: Les boka, les boka! Filmatiseringen kan på ingen mpte måle seg med boka. Jeg tør påstå at Northanger Abbey troner meget høyt når det gjelder Austens bøker. Jeg klarer faktisk ikke bestemme meg for hvilken jeg liker best: Er det Pride and Prejudice (som jeg leser omigjen for tiden) elller Northanger Abbey? Nei, se det kan jeg ikke svare på...

Avil sa...

BBC sin sekstimars Pride & Prejudice er verkeleg god, då. Eg skal aldrialdri sjå Keira Smalræv Knightley-filmen. Helligbrøde.

Aina Basso sa...

Elin:
Det er det. Så det må eg vel gjere, då :) Har jo også sjølvsagt lyst til å lese alt som er Austensk. Gotikk, eller ikk´ (jeddå).

Avil:
Unnskyld viss eg jumpar til konklusjonar, her, men du liker altså Breiræv betre? Personleg er eg ingen fan av Keira, men det har med heilt andre ting enn den smale stussen hennar å gjere (jada, eg prøver å vere litt fin på det).

Anonym sa...

Pedantisk vil jeg bare påpeke at versjonen med Kiera Knightley ikke er amerikansk, men britisk. Både regisør og brorparten av skuespillerene var britiske (bare hun som spiller Lydia er amerikansk).

Til anklagene rund Kiera Knightley (eller Ikea Knightley som BBCs Mark Kermode liker å nedverdigende kalle henne) så har jeg ikke likt henne før jeg så Atonement, men den viste at hun også kan spille. Men jeg er enig i at hun ikke er noen Lizzy (men at det er manglende kvinnelige former som gjør det er jeg ikke så sikker på).

Aina Basso sa...

Ok, godt poeng :)
Har enno ikkje sett Atonement, så kan ikkje uttale meg - men likte henne litt i Pirates of the Carribean :)

Anonym sa...

Aina: Northanger Abbey er strengt tatt ikke gotisk. Eller, jo, på en måte, men den er jo ment som en parodi!

Selv har jeg ikke noe imot gotiske romaner. Liker dem faktisk ganske godt... ;)

Aina Basso sa...

Nei, det har eg fått med meg :)
Har forøvrig byrja å lese den no. I går. Så får vi sjå om eg liker den like godt som du!

Avil sa...

Eg hata henne i Pirates of the Carribean, det er i grunnen derfor eg ikkje likar henne. Smal stuss er det jo så mange som har.
Og så fins det berre ei Lizzie då.

Aina Basso sa...

Ja, det er mange smale rumper i Hollywood. Både innfødde og importerte. Nesten så ein skulle tru det ikkje var tilfeldig!

Og det finst berre ei Lizzie. Det er eg einig i.

Anonym sa...

Stolthet og Fordom + Fornuft og Følelser går igjen her hjemme. Fantastisk flotte romanser, fine menneskeportretter (og noen veldig morsomme) og gode intriger. Blir nok ikke lei av dem, nei.

Det eneste som kan konkurrere med dette er den amerikanske filmen "Frankie & Johnny", med Al Pacino og Michelle Pfeiffer. Michelle har smal rumpe, men dama kan virkelig spille! Denne filmen er et stillfarent mesterverk i den romantiske sjangeren.

.. sa...

Bare for å være litt ekstra pedantisk, Kristine: Donald Sutherland er heller ikke brite ...:-)

Jeg hadde ikke veldig høye forventninger til filmen, men den var mye bedre enn jeg fryktet. Keira Knightley gjorde en god figur som Lizzie, og Rosamund Pike var akkurat så strålende vakker som Jane skal være. I BBC-versjonen er jo Elizabeth minst like vakker, noe som er en av de få ting som ikke følger Austen helt. Ellers er jeg enig i at BBC-versjonen er suveren. "In vain I have struggled, ..." Mmm, fantastisk!

Northanger Abbey kan etter min mening ikke måle seg med Pride and Prejudice, men ville nå lest den likevel!

Anonym sa...

Jeg er enig i at Northange Abbey og Mansfield park ikke når opp, men nå dømmer jeg bare fra filmene, da. Jeg har heller ikke sett "Stolthet og Fordom" med lyktestolpa fra PotC, men det er verken henne eller stussen hennes som avgjør, men at de prøver å skvise inn boka på to timer. Og at det er for mange geniale skuespillere i Firth/Ehle-versjonen.

Ellers er jeg spent på ITV-versjonen av Mansfield Park og Northanger Abbey, som det sies er betydelig bedre. Tror jeg må anskaffe disse.

Forresten håper jeg at HTML fungerer her, hvis ikke er det bare å stikke innom Amazon og søke på Northanger Abbey.

Aina Basso sa...

Kjekt at Austen framleis engasjerer!

La meg få høyre kva du synest om dei nye versjonane av Mansfield Park og Northanger Abbey, då!

Anonym sa...

Mansfield Park:
Jeg er alltid redd for at jeg blander, men jeg mener å huske at hun måtte dra en tur hjem, noe de bare droppet. Crawford & Crawford er mindre onde (bare gjennomsnittlig selvopptatte) og søstrene er mer onde enn i forrige film. Jeg er blitt fortalt at Fanny Price er mindre interessant, og dermed har vel ikke Billie Piper så mye spillerom. Ergo: Bedre enn den fra 1999, litt for kort. Vet ikke om det er bra eller ikke, men Tom (altså eldstemann) blir ikke med til Antigua, og Sir Thomas er alltid mot slaveri (i hvert fall noenlunde).

Gleder meg mer til Northanger Abbey.

Aina Basso sa...

Hm. Jaja, sjåast må dei jo uansett!