18. oktober 2007

Mine litterære heltar

Cassandra Mortmain har tagga meg til å skrive om mine litterære heltar, noko eg skal forsøke å gjere her:

1. Miss Marple: Agathas Christie sylskarpe gamle pusekatt Miss Marple er ein av mine absolutt største litterære heltar. Ho strikkar rosa babytepper i fluffy garn, stiller nysgjerrige gamledame-spørsmål og løyser dei mest intrikate brotsverk før formiddagsteen. Ei skikkeleg dame, og ein knakande god detektiv.

2. Anne fra Bjørkely: Eg elskar bøkene om adoptivbarnet Anne, klossete, sta og temperamentsfulle Anne, som kjem til Avonlea på Prince Edwards Island i Canada på byrjinga av 1900-talet, som drøymer seg vekk, og fantaserar om ein dag å bli forfattar. "Anne with an E" er ei skjønn, snill og rampete jente, som alltid hamnar i all slags trøbbel, men har eit hjarte av gull.

3. Ask Burlefot: Lenge var Sangen om den røde rubin mi desiderte favorittbok, tett fulgt av Lasso rundt fru Luna. Begge desse fortel historia om den unge Ask og hans møte med vaksenlivet, politikken, det motsette kjønn og kjærleiken. En vadefuglaktig mann, som lenge var den mest sympatiske av mine fiksjonelle kjenningar.

Vidare taggar eg Leselama, Tehme Melck og Bharfot.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg pleier sjelden å la meg tægge, men denne er fristende. Skal se hva jeg kan gjøre! :-)

Aina sa...

Flotters!
Eg trur ikkje eg er blitt tagga før, eg :)

Anonym sa...

Ops! Denne fikk jeg se nå. Skal prøve å tenke litt, så får vi se. Helter?! Hmmmm...

*går i tenkeboksen*

Aina sa...

Spennande! Gler meg til å sjå om du kjem fram til noko ;)

Anonym sa...

Oppdrag utført, kan man vel si. Jeg ble egentlig litt overrasket selv over hvilke det ble. He, he. ;-)

Anonym sa...

Jaja. Det tok sin tid. Du har sikkert glemt denne tæggingen allerede, men jeg er altså ikke av de raskeste. Snart kan jeg starte en serie på bloggen min: Oda svarer på utdaterte memer. Men altså, nå har jeg omsider utført oppdraget, og hvis Leselama ble overrasket over seg selv, så ble ihvertfall jeg det! Ikke over valgene mine, men over en av forfatterne. Her er lenken:
Jaja. Det tok sin tid. Du har sikkert glemt denne tæggingen allerede, men jeg er altså ikke av de raskeste. Snart kan jeg starte en serie på bloggen min: Oda svarer på utdaterte memer. Men altså, nå har jeg omsider utført oppdraget, og hvis Leselama ble overrasket over seg selv, så ble ihvertfall jeg det! Ikke over valgene mine, men over en av forfatterne. Her er lenken:

http://bharfot.wordpress.com/2007/11/10/litterare-heltinner-ebba-cora-og-anais/

Anonym sa...

Hm. Nettleseren min hadde visst en krangel med blogspot igjen. Det er ikke første gang. Men altså: Du har min tillatelse til å slette dobbel tekst i forrige kommentar :)