3. mars 2009

To sitat om kjærleik

I

Det fantes ingen hundre prosent sikker metode for ikke å bli med barn, sto det i en artikkel mor hadde klippet ut av Reader´s Digest og sendt meg på college. Denne artikkelen var skrevet av en gift kvinnelig jurist med barn og het "Til kyskhetens forsvar".

Den oppga alle grunnene til at en pike ikke burde ligge med noen andre enn sin mann, og da bare etter at de var gift.

Hovedpoenget med artikkelen var at en manns verden er annerledes enn en kvinnes verden, og bare ekteskapet kan bringe de to verdenene ordentlig sammen. Mor sa at dette var noe en pike ikke visste før det var for sent, så hun måtte høre på folk som allerede hadde erfaring, som for eksempel en gift kvinne.

Denne kvinnelige juristen sa at de beste mennene ville være rene for sine hustruer, og selv om de ikke var rene, ville de være den som lærte sine koner om sex. Naturligvis ville de prøve å overtale en pike til å være sammen med dem seksuelt og si at de ville gifte seg med henne senere, men så snart hun ga etter, ville de miste all respekt for henne og begynne å si at hvis hun gjorde det med dem, ville hun gjøre det med andre menn også, og de ville ende med å ødelegge livet hennes.

II

Jeg prøvde å forestille meg hvordan det ville være hvis Constantin var min mann.

Det ville bety å stå opp klokka sju og lage egg og bacon og ristet brød og kaffe til ham og å sose rundt i nattkjole og krøllspenner når han var gått på jobben og vaske opp de skitne tallerkenene og re opp sengen, og så, når han kom hjem etter en livlig, fascinerende dag, ville han vente seg en stor middag, og jeg ville tilbringe kvelden med å vaske opp enda flere skitne tallerkener, helt til jeg falt om i sengen, fullstendig utmattet.

Frå Glassklokken av Sylvia Plath (første gong utgitt i 1963).

Ingen kommentarer: