24. oktober 2007

Apropos lese-eksemplar

så har eg, i likskap med Tehme Melck, fått tilbod frå Samlagets marknadsavdeling om å få tilsendt den siste boka til Edmund Austigard, Taxi for B. A. Beckström - eller kunsten å danse på furu - heilt gratis, no strings attached...

Det er visst ein farsott dette, å nytte oss litteraturbloggarar som bokmeldarar på denne måten. Og det er heilt i orden for meg. Køyr på! Send gjerne fleire! Eg les gjerne.
Og som mine faste lesarar veit, kan eg stundom vere brutalt ærleg, så dette kan gå begge vegar.

Når det gjeld Edmund Austigard, så har eg debutboka hans Krinsereglane i bokhylla, foreløpig ulesen, men eg har høyrt gode ting, så ho skal lesast, ho òg.

Men kva synest de andre om denne praksisen? Er det ok at forlaga og forfattarane freistar nytte bloggane som gratisreklame?

5 kommentarer:

Jørn Roeim sa...

Farsott og farsott - det er i hvert fall tydelig at Samlaget prøver dette som en form for markedsføring. Interessant å være med på, synes jeg. Andre forlag kan også gjerne sende meg bøker!

Spectatia sa...

Ja, jeg synes det er ok som sådan.

Det viktigste for meg som bloggleser er at jeg allikevel oppfatter bloggeren som ærlig i sine omtaler. Hvorvidt vedkommende er det kan man selvfølgelig ikke bedømme ut fra en eneste bloggpost om en bok. Men har man lest en blogg en stund, og kanskje også kommentert og diskutert, så får man ganske tydelig inntrykk av bloggerens integritet og personlighet. Da spiller det ingen rolle om boken er fått eller kjøpt.

Men det finnes også de som forholder seg til dette på en annen måte, og bare trekker fram det positive de måtte ha å si. Det er imidlertid ikke noe problem det heller, i hvert fall ikke for meg som bloggleser, for det er ofte ikke de bloggene som er de mest inspirerende allikevel.

Aina sa...

Dette er jo ikkje første gongen dette skjer. Romanen "Blodføre" blei visst også sendt ut på denne måten. Den kom ut på det for meg ukjende Forlaget Press.

Eg synest vi bør tilstreve å lese slike promobøker på same vis som vi les alle andre bøker, og deretter uttale oss i samsvar med det. Forøvrig synest eg det er gøy, så lenge eg ikkje får tilsendt bøker utan å bli spurt først. Det er greitt å kunne takke nei til noko ein ikkje har interesse av å lese.

Anonym sa...

Enig. Kjør på! :-)

Måten jeg tilegner meg en bok på - om jeg får den i gave eller kjøper den selv - eller låner den på biblioteket for den del - avgjør ikke om jeg liker den eller ikke. Det gjør boka i seg selv.
Og da sier man vel det da, gjør man ikke? Dette var en god bok fordi.... eller: denne likte jeg ikke fordi...

Bokbloggfolket er ikke lønnet av en markedsavdeling og har ingen lojalitet å måtte ivareta i så måte. Derfor ser jeg ikke at det er så mange "takknemlighetsfarer" heller, knyttet til å motta slike promobøker. Som du selv sier: "no strings attached..."

Om ulike forlag ønsker å sette boka si på dagsordenen ved å gi vekk gratiseksemplarer, så gjør de vel det fordi de synes dette har en verdi i seg selv. Det er en måte å forsøke å få oppmerksomhet på. Jeg ville gjort det selv om jeg satt i markedsavdelingen i et forlag.

Jeg tolker det dessuten som en anerkjennelse til bloggene. Det betyr vel at vi blir lest, hørt og har noe å fare med? ;-)

Aina sa...

Ja, det er jo det - ei anerkjenning. Eg merka jo ogs� at bloggane er synlege i den kulturelle verda, d� det blei vist til diskusjonane her p� flimre ang. dikta til Marit Kaldhol, d� ho blei intervjua under Dramatikkfestivalen. Slikt er jo morosamt.