Norsk Ordbok er ei ordbok i 12 band over alle dei norske dialektane og det nynorske skriftspråket, initiert og utgjeve av Det Norske Samlaget, med støtte frå Stortinget og seinare overteke av Universitet i Oslo. Det første bandet kom i 1966 og no er det siste og tolvte bandet endeleg ferdig.
I 2013 skreiv og framførde eg ein prolog i samband med lanseringa av band 11 i ordboka, som dekte oppslagsord frå stø til tåvrut. Eg brukte ord frå nett dette bandet til å skrive ein hyllingstekst til ordet. Teksten er trykt i festskriftet som nett er utgjeve, som også har prologar av Marit Eikemo, Jon Fosse, Edvard Hoem og Einar Økland. Og her er min. Til lukke med dagen!
Orda er varme steinar
For oss som skriv er ordbøkene heilage skrifter.
Ei ordbok er eit hemmeleg rom, ei løynd verd, så smålåten frå utsida, som muren kring ein løyndomsfull hage.
Den løyndomsfulle hagen har kanskje gule permar,
slik ordlista på grunnskulen hadde, ho som alltid fekk «n»-en i «nynorsk»
kryssa over og erstatta med «sp», og ein «m» framfor ordet «ordliste».
Eller ho har mørke, mystiske permar og skinande,
raud rygg, som Norsk Ordbok 2014.
Du kan halde ordboka i handa di. Du kan
kjenne vekta hennar, og om du, som eg, har rette disposisjonen, kan du kjenne
at inni henne finst alt.
Alle orda du nokon gong skal trenge. Ord
du ikkje visste fanst eingong, og ord du har gløymt å bruke på altfor lenge.
Du kan halde henne slik ei stund, og berre
kjenne. Kva er det du søker i dag? Og kva vil du finne? Kanskje noko heilt anna
enn det du tenkte.
Når du endeleg opnar ordboka blafrar det
mot deg, som ein tøvind. Orda har fargar og tonar, orda er lukter og minne du trudde
var svunne.
Det er ikkje berre ordboka som er ei eiga
verd, kvart ord er òg det.
Du blar deg gjennom, side for side, du
held fingeren mot arket, dreg tuppen over orda.
Eller du blar tilfeldig opp ein stad, for
å sjå kva som står. Kanskje finn du eit ord der som opnar alt.
Orda kan vere varme steinar du finn på eit
svaberg om sumaren. Du løftar dei opp og gnir dei mot kinnet, før du kastar dei
på sjøen ein svartstill kveld, dei lagar ringar i vatnet, som blir større og
større.
Orda kan vere blærene som held tangen i
strandkanten flytande. Brune blærer, harde luftbobler under dei nakne fotsolane
dine.
Orda kan vere dei små fjørene ytst på
måsevengen, som gjer at fuglen siglar så stilt over huset ein morgon før du har
rista svevnen av.
Eller dei kan vere fnyset i kaminen den
aller første dagen i det nye året, som kjem med lyset over tindane, eit år du
ikkje anar korleis vil bli.
Alt kan vere ord. Dette er ord.
Tankane mine er ord. Bileta i hovudet mitt
er fanga i ord.
Arbeidet mitt er ord. Kva skulle eg gjort,
utan ord?
Eg får aldri nok av ord, eg får aldri nok
ord. Treng stadig nye, betre, meir presise.
Eg er storforbrukar av ord. Sit og søker i
ordbøker timevis kvar veke. Leitar etter dei rette orda, dei som ikkje alltid kjem
med det same, dei som ikkje kjem først til mølla.
Eg vil ikkje male dei første orda.
Dei første orda, dei som kjem lettast, er gjerne
dei mest vanlege, dei som er mest brukt. Ein gong var dei ferske og nye, bileta
dei skapte var uventa, og tindrande klare.
Men no er dei blitt platte, dei har mista
kraft, og eg må finne nye ord, setje dei saman på nye måtar, til nye bilete, som
er sterke og friske.
Det er då eg treng ordboka mest: når eg
treng ord som ikkje kjem av seg sjølv.
Det finst ord for alt. For det fine og det
stygge, for det heimlege og det framande, det farlege og det snille, for det
uvanlege og det keisame. Ein kan setje saman orda på etablerte, trygge måtar,
eller ein kan setje dei saman på uventa måtar, måtar ingen har opplevd før; skjere
heilt nye mønster med tollekniven.
Ord kjem i alle fasongar.
Ord kjem i alle fasongar.
Dei kan kjennest som ein trugsel, som ein
tuberkelbasill eller ein torekrull i det trong-rømde topplòket.
Dei kan vere som trolltimen før ei
tropenatt, der du trøytt har lagt deg for å sove ein tusenalder, for kanskje
aldri meir å vakne.
Orda kan vere ein tåkebanke i himmelsjå,
dei kan vere trauste og trå og tungfordøyelege.
Dei kan vere ein tømmerkøyrar på veg inn i
skogen, med tom vogn attpå.
Eller ein tølpar som tyt og er trettesjuk.
Så kan det tverrsnu, du spring fritt oppover
vidda, og orda er turkakjøtet du gneg i deg når du slenger deg lykkeleg på torva
med myrvåte, surklande sko.
Somme netter høyrer eg det smelle i orda, som i stålis. Eg vil sove, men dei gir seg ikkje før eg står opp og skrur på lyset, leitar fram skriveboka og krotar dei ned.
Somme netter høyrer eg det smelle i orda, som i stålis. Eg vil sove, men dei gir seg ikkje før eg står opp og skrur på lyset, leitar fram skriveboka og krotar dei ned.
Eller det kan vere dag, eg kan ha anna arbeid
eg må gjere, har ikkje tid til å skrive, no, men orda er tunge, dei støyar i
hovudet. Dei rumlar som steinar, dei gir ikkje fred.
Dei
rautar som kyrne på sætra, tol-lause etter å bli mjølka. Eg spring frå stølen
med bøtter i hendene, ber dei skvulpande tilbake, og lagar mjølkeringe til dei
andre sæterjentene.
Av og til kjem det store hòl mellom orda
mine, som eg må prøve å fylle. Eg finn fram nye ord, lappar og bøter, tråklar
alt saman med sytråd, og håper det held.
Men når eg treng dei mest, er det ikkje
alltid dei vil kome.
Eg
blir ein skodespelar som treng suffli, men ikkje får. Ordlaus, hjelpelaus under
sterke lyskastarar.
Eller
ein fotballspelar rett etter ei hard takling, som ligg og vrir seg i tagal smerte
på kunstgrasbanen, tankar suser gjennom hovudet: er dette slutten for meg?
Det kan ta tid før dei igjen kjem snikande.
Orda kan vere stille som sundagar, berre ei
svak tikking i veggklokka, nesten uhøyrlege.
Dei
kan ligge i ei sukkerskål og vente, på eit kjøkenbord i eit sumarhus som enno
ikkje er opna for sesongen.
Men så byrjar orda surre mjukt i
sumarnatta, når sundet ligg stilt og himmelen strekker seg og strekker seg over
fjella og havet.
Dei svinsar som svalar etter insekt over
tunet, eller svaiar som greinene på svære tre.
Somme tider støvar orda forbi, som raske
bilar gjennom ein tunell, og du får ikkje tak i dei.
Neste dag er du kanskje heldigare, og dei
trabelerer, berre, i akkurat så roleg tempo at du kan huke dei i kragen og slenge
dei på skrivebordet.
Nokre sjeldne gonger kjem dei nysteikte
rett frå takka, du kan putte dei i ei tine og bere dei til bords.
Somme folk tygg ord som tobakk og spyttar
dei ut att på golvet.
Somme
trøyste-et ord, men nyt ikkje smaken.
Somme driv tuskhandel med orda, men har
ingen kjærleik.
Slikt gjer eg aldri.
Eg sym i tjernet og orda summar i svermar
over skorpa. Eg dreg pusten og dukkar under.
Når eg kjem opp skal eg klapse dei mellom
hendene, ta dei med heim og klistre dei til kvite ark.
Foto: Privat. Frå fjøra i Skallelv.
Foto: Privat. Frå fjøra i Skallelv.
2 kommentarer:
Ein skikkeleg god prolog, tykjer eg. Du brukar orda slik dei skal brukast - vakkert og med mykje innhald, både direkte og ikkje minst i det som ikkje er sagt rett fram. Bra!
Hjarteleg takk! I denne prologen prøvde eg å vise fram både kjærleiken til og arbeidet med språket, og eg brukte mange oppslagsord frå det aktuelle bandet, i teksten.
Legg inn en kommentar