1. april 2010

Kampskrift

Mamma hadde sagt at hun hadde tenkt at jeg var forfatter da hun leste det. Du er forfatter, hadde hun sagt. Som om det overrasket henne, som om hun ikke hadde visst det, og det kunne hun ikke ha forfalsket. Det mente hun.
            Men for helvete, jeg var sønnen hennes.
            Du tror vel ikke at noen vil gi det ut? I fullt alvor?
            Jeg skulle faen ta meg vise han. Jeg skulle faen ta meg vise hele jævla forpulte verden hvem jeg var og hva jeg var laget av. Jeg skulle knuse hver jævla en. Jeg skulle gjøre alle stumme. Det skulle jeg. Det skulle jeg. Det skulle jeg faen ta meg gjøre. Jeg skulle bli så stor at ingen kunne nå meg. Ingen. Ingen. Aldri. Ikke noen faens gang. Jeg skulle faen ta meg bli den største av alle. De jævla idiotene, altså. Jeg skulle faen ta meg knuse hver jævla en av dem.
            Jeg måtte bli stor. Jeg måtte.
            Hvis ikke kunne jeg like godt ta livet av meg.

Utdrag frå Min kamp. Fjerde bind av Karl Ove Knausgård.  

Ingen kommentarer: